خرپاها و شاهتيرهاي مشبک قسمت پنج
نوشته شده توسط : mehdi

براي طراحي اعضا در خرپاهايي که داراي تنش‌هاي خمشي ثانويه ناچيز هستند، فرض‌هاي زير در نظر گرفته مي‌شوند:

به منظور تجزيه و تحليل، گره‌ها به صورت مفصلي در نظر گرفته مي‌شوند.

براي محاسبه طول موثر، ميزان گيرداري اتصالات و صلبيت اعضاي مجاور ممکن است مورد توجه قرار گيرند.

در مواردي که موقعيت دقيق بارهاي نقطه اي نسبت به اتصال اعضاي جان معلوم نيست، لنگر خمشي موضعي بايد به ميزان WL / 6 در نظرگرفته شود.

براي دريافت اطلاعات و قيمت تيرچه صنعتي تماس بگيريد.

مطابق با بند 5.8.2 از قسمت 1.1 در Eurocode 3 [2]، طول کمانش اعضاي افقي ممکن است به عنوان فاصله بين اتصالات تا اعضاي جان در صفحه خرپا و فاصله بين پرلين‌ها و يا گره‌ها در خارج از صفحه خرپا در نظر گرفته شود.

براي اعضاي جان، طول کمانش در صفحه ممکن است 0.9L باشد، جايي که L فاصله بين گره‌هاي خرپا است.

خرپاهاي سقفي در محل يک ساختمان مي‌توانند داراي تکيه گاه‌هايي به صورت پرلين براي اعضاي افقي بالايي و يک سيستم مهاربندي براي پشتيباني جانبي از اعضاي افقي تحتاني باشند.

دو عضو رايج داخلي در خرپاها، تسمه‌هاي تکي غيرپيوسته متصل به صفحه اتصال يا يک عضو ديگر مشترک و يا تسمه‌هاي زاويه دار غير پيوسته متصل به دو طرف صفحه اتصال يا يک عضو ديگر هستند. اين موارد بايد با حداقل دو پيچ يا معادل آن در جوشکاري متصل شوند. Eurocode 3: Part 1.1: Clause 5.8.3 مي‌گويد که خروج از مرکزيت انتهايي ممکن است ناديده گرفته شود و تسمه‌ها به عنوان اعضاي محوري بارگذاري شده مطابق با اين بند طراحي شوند.

6.2 اعضاي فشاري در پل‌ها

به طور کلي اعضاي خرپايي در پل‌ها بسيار بزرگتر از ساختمان‌ها هستند و توجه بيشتري بايد به طراحي دقيق اين اعضا شود. Eurocode 3: Part 1.1 [2]  در مورد ساختمان‌ها استفاده مي‌شود، و طول‌هاي کمانش به صورت محافظه کارانه L و 0.9L براي تسمه‌هاي نسبتا کوچک در خرپاها قابل ملاحظه نيست. با اين حال، براي پل‌ها، جايي که قيمت پرداختي براي وزن فولاد بسيار حياتي است، تصور مي‌شود که موضوع طول موثر به طور کامل در Eurocode 3: Part 2 [3]  بايد مورد بررسي قرار گيرد.

هنگام ساخت اعضاي فشاري افقي، وضعيت ايده آل استفاده از مواد به گونه‌اي است که يک مقطع با شعاع ژيراسيون توليد کند که نسبت طول موثر به شعاع ژيراسيون در هر دو صفحه مشابه باشد. به عبارت ديگر، عضو به همان اندازه که احتمال دارد به صورت افقي کمانش کند ممکن است به صورت عمودي نيز کمانش کند.

عمق اعضا بايد به گونه‌اي انتخاب شوند تا ابعاد صفحات منطقي باشد. اگر آنها بيش از حد ضخيم باشند، شعاع ژيراسيون کوچکتر از زماني خواهد بود که يک سطح مقطع فولادي يک عضو بزرگتر را با استفاده از صفحات نازک توليد کند. صفحات بايد تا حد امکان نازک باشند بدون اينکه مواد زيادي به دور ريخته شوند و مقطع را به طور موثر ايجاد کنند.

6.3 اعضاي کششي براي ساختمان‌ها

مقاطع توخالي سازه‌اي که با اتصالات جوشي متصل شده‌اند ممکن است به طور کامل موثر باشند. منطقه موثر بايد براي اتصالات زاويه دار که فقط يک طرف آنها متصل شده است در نظر گرفته شوند. به لحاظ تئوري مي‌توان از اعضاي گرد يا کابل استفاده کرد؛ اما اين موارد به دلايل عملي مناسب نيستند، زيرا آنها فاقد سختي بوده و به آساني آسيب مي‌بينند. سطح مقطع‌هاي حداقلي براي اعضاي زاويه دار تعيين شده براي اعضاي فشاري بايد براي اعضاي کششي نيز استفاده شوند.

براي دريافت اطلاعات و قيمت تيرچه صنعتي تماس بگيريد.

6.4 اعضاي کششي براي پل‌ها

اعضاي کششي بايد تا حد ممکن جمع و جور باشند، اما عمق آنها بايد به اندازه کافي بزرگ باشد تا بتواند فضاي کافي براي پيچ‌ها در موقعيت‌هاي صفحات اتصال را فراهم کند. عرض خارج از صفحه خرپاها بايد مشابه اعضاي عمودي و قطري باشد، به طوري که صفحات اتصال را بتوان بدون نياز به بسته بندي توليد کرد.

هنگامي که سوراخ‌هايي در مقطع براي قرارگيري پيچ‌ها ايجاد مي‌شود، بايد رواداري مجاز در نظر گرفته شود. بايد با تنظيم دقيق محل پيچ‌ها، يک سطح مقطع خالص در حدود 85 درصد از سطح مقطع ناخالص را بوجود آورد.

 





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: